22
Śr, Wrz
Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT:

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/04/19 11:06 #46

W 1974 roku na orneckim lotnisku przeprowadzono V eliminacje Mistrzostw Polski pod patronatem mgr inż Bohdana Fryderyka Grabowskiego, pierwszego sekretarza komitetu powiatowego PZPR oraz przewodniczącego PRN w Braniewie. W komitecie honorowym zasiadał Naczelnik miasta Orneta Stefan Sarleja oraz Kazimierz Zeplin jak przedstawiciel miasta.

www.kwa-kwa.pl/strona/polska-wyscigi/ite...nacja-29091974r.html

Prawda? Nie ma takiej.
Załączniki:

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/04/19 11:46 #47

W rajdzie brał udział Andrzej Jaroszewicz, znany playboy PRL, syn premiera Jaroszewicza. Startował na samochodzie Polski Fiat 125p/Monte Carlo z teamu OBR-FSO
Prawda? Nie ma takiej.
Załączniki:

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/04/19 11:52 #48

Militarną ciekawostką związaną z rajdem w Ornecie jest zdjęcie na którym widać koparkę frezarkową do transzei MDK-2M

Prawda? Nie ma takiej.
Załączniki:

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/04/20 22:32 #49

  • Anonim
  • Anonim Avatar Autor
Co to za maszyna? Obsługa lotniska?

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/04/21 20:17 #50

Anonim napisał: Co to za maszyna? Obsługa lotniska?


Konstrukcja tego buldożera oparta jest na ciągniku artyleryjskim AT-T który z kolei oparto na czołgu T 54

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2020/11/01 21:58 #51

Na mocy Rozkazu nr 043 z dnia 1.03.1949 r. Dowódcycy Wojsk Lotniczych (DWL) oraz R-zu nr 012 z dnia 6.05.1949 r. Dowódcycy 2 pułku lotnictwa myśliwskiego (2 PLM – znany bardziej jako 10 PLM Łask. Obecnie 32 Baza Lotnictwa Taktycznego Łask). W dniach 15.05-15.08.1949 r. 2 PLM (ówczesne lotnisko macierzyste Rakowice-Czyżyny) w ramach prowadzonych ćwiczeń (manewrów) jednostek lotniczych w północnej części kraju -został skierowany na lotnisko w Ornecie.

Lotnisko to, w tamtym czasie posiadało 800 m pas startowy i było położone w pobliżu terenów bagnistych. Infrastruktura lotniskowa została zniszczona w czasie II WŚ, a to co zostało - rozszabrowano, wszak były to przedwojenne tereny Prus Wschodnich. Pułk własnymi siłami odbudował m. in. linię telefoniczną, energetyczną i płytę lotniska. Powyższe ćwiczenia były końcową fazą szkolenia (podsumowaniem, sprawdzianem) wyszkolenia bojowego prowadzonego w macierzystych miejscach stacjonowania, w warunkach zbliżonych do działań wojennych.

Ogólnie 2 plm wypadł zadawalająco. W czasie trwania tychże ćwiczeń, nie ustrzeżono się od przykrych zdarzeń m. in.:
Por. pil. L. Stręk – 12.05.1949 r. w czasie zbiórki w powietrzu do odlotu na Ornetę oddalił się od grupy by kosiakiem przelecieć nad domem narzeczonej.

Ppor. pil. C. Tanana – 17.05.1949 r. podczas kołowania koło samolotu (UT-2) wpadło do dziury w wyniku czego złamało się śmigło. Przeprowadzono drobiazgowe śledztwo. W sprawozdaniu napisano m. in. że bezpośrednią winę ponosi pilot (kołował bez sygnalisty) były też przyczyny pośrednie – nienależyte przygotowanie lotniska (nie wyrównano nawierzchni nie oznakowano chorągiewkami i inne drobne niedociągnięcia). Efektem było zawieszenie w lotach na miesiąc i skierowanie pilota na doszkolenie. (w 2 PLM był taki czas, w którym służyło czterech pilotów - braci Tanana). Za podobne zdarzenie - w stosunku do instruktora por. pil. M. Bajczykowa (Rosjanin) nie wyciągnięto konsekwencji.

Chor. pil. B. Muszyński – 29.07. 1949 r. podczas lądowania zapalił się silnik samolotu. Pilotowi udało się wylądować. Nie odniósł żadnych obrażeń. Śledztwo szybko zakończono.

Chor. pil. H. Walczak - oddalenie się od zespołu latającego, utrata orientacji, w efekcie wylądował w Elblągu

Mjr pil. E Chromy – dowódca 2 PLM w czasie powrotu z Ornety z powodu złych warunków atmosferycznych lądował w Radomiu

lotnictwo.net.pl/
Za tę wiadomość podziękował(a): Aszok

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2021/06/09 22:00 #52

Atomic Weapons Requirements Study For 1959. Mało znanym faktem są plany amerykańskiego ataku nuklearnego na lotnisko w Ornecie. Strategic Air Command w latach 50. i 60. stawiało sobie ponad 1 tys. celów do natychmiastowego zniszczenia w tzw. bloku wschodnim, kilkadziesiąt z nich znajdowało się w Polsce. Wśród nich były największe miasta przemysłowe jak Warszawa, Gdańsk, Wrocław oraz miejscowości przy których istniały lotniska. Dlatego na liście miast do zbombardowania była także Orneta i Malbork, miejsca stacjonowania lotnictwa myśliwskiego. Jednym słowem z Polski nie został by kamień na kamieniu a Orneta wyparowała by w ciągu sekundy. Bombardowania miały zostać przeprowadzone samolotami B-47 Stratojet i B-52 Stratofortress.

Burzenie spokojnych miast i wsi – oto „wojenna” doktryna anglo-amerykańskich ludobójców. […] Obecnie spadkobierca hitleryzmu – faszyzm amerykański – znów marzy o panowaniu nad światem, o wojnie atomowej

Lista wszystkich celów do pobrania w PDF nsarchive2.gwu.edu/nukevault/ebb538-Cold...0list%20complete.pdf

Mapka z celami futureoflife.org/background/us-nuclear-targets/





Załączniki:
Za tę wiadomość podziękował(a): ewa

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2021/06/10 22:25 #53

Współrzędne celu ORNETA, POL 54°08 N 20°06 E wskazują prawie dokładnie nasze lotnisko.



Amerykanie do atomowych bombardowań posiadali do dyspozycji bomby o mocy od 1,7 do 9 megaton przenoszone przez bombowce dalekiego zasięgu. Zakładając że do zniszczenia Ornety użyto by ładunku najsłabszego poniżej można zobaczyć symulację takiego uderzenia

Załączniki:

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2021/06/11 07:34 #54

  • adam
  • adam Avatar Autor
Zastanawiam się czy polscy wojskowi brali pod uwagę że Orneta będzie celem amerykańskiego ataku atomowego. B 52 nad Ornetą praktycznie oznaczało totalną apokalipsę, śmierć całej ludności cywilnej i kompletne zniszczenie miasta i okolicznych wsi takich jak Krzykały czy Drwęczno. Brak schronów zdolnych uchronić mieszkańców skazywał ornecian na ewentualną ewakuację. Może istniały takie plany?

ps super temat do rozkminki

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2021/06/11 08:49 #55

adam napisał: Zastanawiam się czy polscy wojskowi brali pod uwagę że Orneta będzie celem amerykańskiego ataku atomowego. Brak schronów zdolnych uchronić mieszkańców skazywał ornecian na ewentualną ewakuację. Może istniały takie plany?


Dowództwo wojskowe musiało zdawać sobie sprawę że Orneta jako miasto o znaczeniu militarnym jest potencjalnym celem ataku. Oprócz wojskowego lotniska ważna mogła być linia kolejowa.

Lotnisko w Ornecie po II wojnie światowej 2021/06/11 15:58 #56

  • Anonim
  • Anonim Avatar Autor
Morąg także był celem na amerykańskiej liście atomowej. Elbląg i Braniewo zapewne też. Okolice Ornety wyglądały by jak Hiroszima w 45.